Istandsættelse af lejlighed ved fraflytning

Dit depositum er stadig dine penge – Vil du selv styre hvad dine penge bliver brugt på?

Vi hjælper med gennemgang af lejekontrakt, malerarbejde, gulvafslibning og -arbejde og rengøring i forbindelse med fraflytning.

Se også: Klargøring af hus til salg

Istandsættelse og klargøring af bolig ved ind- og fraflytning

Skal du flytte fra dit lejemål? Og er du bosiddende i en lejelejlighed? Hos Flyttehjælpen hjælper vi med klargøring af dit lejemål.

Det betyder, vi hjælper med gennemgang af lejekontrakt, ligesom vi udfører malerarbejde, gulvarbejde og efterfølgende rengøring af boligen. Særligt ift. lejekontrakten kan der være nogle forbehold, som man skal tage hensyn til ved gennemgang af lejligheden. Men vi sikrer bl.a., at der anvendes de rigtige materialer ved klargøringen, hvis det fremgår i lejekontrakten, så du kan få dit depositum tilbage.  

Den nye lejelov trådte i kraft d. 1. juli 2015. Er din lejekontrakt derfor indgået efter denne dato, så er den nye lejelov gældende. Er din lejekontrakt indgået før d. 1. juli 2015, så er den gamle lejelov stadig aktuel for dit lejemål.   

Lejeloven fraflytning – opsigelse af lejemål 

I lejelovens § 98 står der, at lejemålet skal afleveres i samme stand som ved indflytning. Men der står også, at udlejer ikke kan kræve, at lejer betaler for slid og ælde, hvis det ikke er en del af lejerens vedligeholdelsespligt – eller hvis der er taler om mangler, som udlejer selv hæfter for. Derudover kan udlejer jf. lejelovens § 98 kun kræve en normalistandsættelse ved fraflytning, hvis lejekontrakten er indgået efter d. 1. juli 2015. Det vil sige, at udlejer ikke kan kræve at lejemålet er i bedre stand end ved indflytning. Men som lejer skal du kunne påvise ved at sammenligne – enten via indflytningsrapporten eller mangellisten – at lejemålet er i samme stand som på indflytningstidspunktet. Derfor er det også altid meget vigtigt, at du laver en grundig mangelliste af alle rum, når du flytter ind i et nyt lejemål.  

Er din lejekontrakt indgået før d. 1. juli 2015, så kan udlejer kræve en istandsættelse ved fraflytning – en såkaldt nyinstandsættelse. Ved lejekontrakten underskrivning kan der helt gyldigt være indgået en aftale om, at det givne lejemål er overtaget nyistandsat, og at man som lejer derfor skal aflevere lejelejligheden nyistandsat.  

Når du skal fraflytte dit lejemål, så skal du også sikre dig, at udlejer udarbejder en fraflytningsrapport. Fraflytningsrapporten skal du som leje modtage senset 14 dage efter din fraflytning, og i forbindelse med fraflytningsrapporten kan vi også give et fraflytningssyn.

Hos Flyttehjælpen klargører vi dit lejemål inden for 3-4 dage – og vi klargører den, inden udlejer sender dig fraflytningsrapporten.

Læs mere om processen for klargøring af lejligheden sammen med Flyttehjælpen nedenfor:

SKAL DU BRUGE HJÆLP TIL KLARGØRING AF BOLIGEN?

FÅ ET UFORPLIGTIENDE TILBUD PÅ FLYTTEHJÆLP I DAG

PROCESSEN I VORES SAMARBEJDE

Vi vil gerne vise hvor nemt og overskuelig, det er at aflevere sit lejemål, når Flyttehjælpen er med ved din side.

01  KONTAKT OS

Du kontakter os på
følgende muligheder.
På telefon 52115999, kontaktformular
eller Kontakt@flyttehjaelpen.dk

02  GENNEMGANG

Vi hjælper med gennemgang,
og tjekker om der taget
særligt forbeholdt i lejekontrakten.
Her sikrer vi, at det er de
rigtige materialer som bliver brugt.

03  TILBUD

Vi sender et tilbud på klargøring af din lejlighed, evt. malerarbejde, gulvafslibning og rengøring ved fraflytning.

04  LØSNING

Du vælger selv hvilken løsning du ønsker.

05  KLARGØRING AF LEJLIGHED

Vi klargør din lejlighed på
3-4 dage. Dette skal ske
inden din udlejeren laver
fraflytnings rapport.

06  BETALING

Vi sender en regning på
aftalte arbejde, med
en betalingsfrist på 30 dage.
Så du har mulighed for at
få dit depositum tilbage, inden du betaler til os.

Klar til at bestille en gennemgang af lejligheden?

Almindelig betalingsfrist er på 8 dage.
Hvis man ønsker 30 dages betalingsfrist, skal dette oplyses når vi fremvisningen af opgaven.

Back To Top