Istandsættelse af lejlighed ved fraflytning

Dit depositum er stadig dine penge – Vil du selv styre hvad dine penge bliver brugt på?

Vi hjælper med gennemgang af lejekontrakt, malerarbejde, gulvafslibning og -arbejde og rengøring i forbindelse med fraflytning.

Se også: Klargøring af hus til salg

Istandsættelse og klargøring af bolig ved ind- og fraflytning

Skal du fraflytte dit lejemål? Og er du bosiddende i en lejebolig såsom lejelejlighed?

Hos Flyttehjælpen hjælper vi med klargøring og istandsættelse af dit lejemål, så du kan få dit depositum tilbage. 

Det betyder, vi hjælper med gennemgang af lejekontrakt, ligesom vi udfører malerarbejde, gulvarbejde og efterfølgende fraflytningsrengøring af boligen i forbindelse med fraflytning.

Særligt ift. lejekontrakten kan der være nogle forbehold, som man skal tage hensyn til ved gennemgang af lejligheden. Når vi gennemgår lejekontrakten og boligen, så sørger vi for at opfylde de krav som lejekontrakten beskriver. Vi sikrer bl.a., at der anvendes de rigtige materialer ved klargøringen og istandsættelsen, som der kan fremgå i lejekontrakten. På den måde sikrer vi os, at specifikke krav bliver opfyldt, og du kan få dit depositum tilbage, når du fraflytter lejemålet. 

Den nye lejelov trådte i kraft d. 1. juli 2015. Er din lejekontrakt derfor indgået efter denne dato, så er den nye lejelov gældende. Er din lejekontrakt indgået før d. 1. juli 2015, så er den gamle lejelov stadig aktuel for dit lejemål.   

Lejeloven fraflytning – opsigelse af lejemål 

I lejelovens § 98 står der, at lejemålet skal afleveres i samme stand som ved indflytning. Men der står også, at udlejer ikke kan kræve, at lejer betaler for slid og ælde, hvis det ikke er en del af lejerens vedligeholdelsespligt – eller hvis der er tale om mangler, som udlejer selv hæfter for. Derudover kan udlejer jf. lejelovens § 98 kun kræve en normalistandsættelse ved fraflytning, hvis lejekontrakten er indgået efter d. 1. juli 2015. Det vil sige, at udlejer ikke kan kræve at lejemålet er i bedre stand end ved indflytning.

Men det påhviler dig som lejer at kunne påvise ved at sammenligne – enten via indflytningsrapporten eller mangellisten – at lejemålet er i samme stand som på indflytningstidspunktet. Derfor er det også altid meget vigtigt, at du laver en grundig mangelliste af alle rum, når du flytter ind i et nyt lejemål. 

Er din lejekontrakt indgået før d. 1. juli 2015, så kan udlejer kræve en istandsættelse ved fraflytning – en såkaldt nyistandsættelse. Ved lejekontraktens underskrivning kan der helt gyldigt være indgået en aftale om, at det givne lejemål er overtaget nyistandsat, og at man som lejer derfor skal aflevere lejelejligheden nyistandsat. Dette vil sige, at lejer står for at istandsætte alt fra vægge, gulve og loft til køkken og bad, som var det fra nyt af. Det er de færreste lejere der kan klare det selv, og vi hos Flyttehjælpen specialiserer os i, at istandsætte lejligheder ved fraflytning. 

Fraflytning af lejlighed og fraflytningsrapport

Når du skal fraflytte dit lejemål, så skal du også sikre dig, at udlejer udarbejder en fraflytningsrapport. Fraflytningsrapporten skal du som leje modtage senest 14 dage efter din fraflytning, og i forbindelse med fraflytningsrapporten kan vi også give et fraflytningssyn. Hos Flyttehjælpen klargører vi dit lejemål inden for 3-4 dage – og vi klargører den, inden udlejer sender dig fraflytningsrapporten.

Hjælp til fraflytning af lejebolig 

Ved fraflytning af dit lejemål er det vigtigt at have styr på, hvad du som lejer hæfter for. Vi hos Flyttehjælpen kan hjælpe dig med istandsættelse ved fraflytning, da det kan være svært som lejer selv at opfylde kravene til lejekontrakten. Flyttehjælpen læser din lejekontrakt grundigt igennem, og sørger for at du får hjælp til fraflytning af din lejebolig. Efter gennemgang af lejekontrakten vil vi påbegynde istandsættelsen af lejeboligen. I forbindelse med istandsættelsen tilbyder vi malerarbejde, gulvarbejde og efterfølgende rengøring af lejemålet. Du bestemmer selv hvilke services, du vælger at bruge, men vi sender et tilbud på istandsættelsen af dit lejemål, hvor vi anbefaler, hvad der skal klares, for at du kan få mest muligt af dit depositum tilbage ved fraflytningen. 

Læs mere om processen for klargøring af lejligheden sammen med Flyttehjælpen nedenfor:

SKAL DU BRUGE HJÆLP TIL KLARGØRING AF BOLIGEN?

FÅ ET UFORPLIGTIENDE TILBUD PÅ FLYTTEHJÆLP I DAG

PROCESSEN I VORES SAMARBEJDE

Vi vil gerne vise hvor nemt og overskuelig, det er at aflevere sit lejemål, når Flyttehjælpen er med ved din side.

01  KONTAKT OS

Du kontakter os på
følgende muligheder.
På telefon 52115999, kontaktformular
eller Kontakt@flyttehjaelpen.dk

02  GENNEMGANG

Vi hjælper med gennemgang,
og tjekker om der taget
særligt forbeholdt i lejekontrakten.
Her sikrer vi, at det er de
rigtige materialer som bliver brugt.

03  TILBUD

Vi sender et tilbud på klargøring af din lejlighed, evt. malerarbejde, gulvafslibning og rengøring ved fraflytning.

04  LØSNING

Du vælger selv hvilken løsning du ønsker.

05  KLARGØRING AF LEJLIGHED

Vi klargør din lejlighed på
3-4 dage. Dette skal ske
inden din udlejeren laver
fraflytnings rapport.

06  BETALING

Vi sender en regning på
aftalte arbejde, med
en betalingsfrist på 30 dage.
Så du har mulighed for at
få dit depositum tilbage, inden du betaler til os.

Klar til at bestille en gennemgang af lejligheden?

Almindelig betalingsfrist er på 8 dage.
Hvis man ønsker 30 dages betalingsfrist, skal dette oplyses når vi fremvisningen af opgaven.

Back To Top